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20030320
{om}
A vida é tão mais doce quando não se pensa! ~ Sófocles [*]
7:59 PM
20030319
{zen}
Você é budista quando: - Mandam você pro inferno e você pergunta: "qual deles?" - Carrega um cartão escrito: "Se algo me acontecer, chame um Lama." - Gruda no carro um adesivo "Meu outro veículo é o Mahayana". - No trabalho, se você senta quieto num canto os colegas acham que você está meditando e saem da sala para não atrapalhar. - Mais pessoas conhecem você pelo seu nome do Dharma que pelo nome de batismo. - Você cumprimenta as pessoas juntando as palmas das mãos sem nem perceber.
6:55 PM
20030318
{om}
Mais [*]:Q: What is the name of the best Zen teacher? A: M.T. Ness
Q: What did a Buddhist say to the hot dog vendor? A: Make me one with everything.
Q: How many Zen buddhists does it take to change a light bulb? A: None, they are the light bulb.
Q: How many Zen buddhists does it take to change a light bulb? A: Three -- one to change it, one to not-change it and one to both change- and not-change it
Q: What happens when a Buddhist becomes totally absorbed with the computer he is working with? A: He enters Nerdvana.
10:55 PM
20030317
{om}
Intervalo para bom humor com uma história zen, hohoho. Traduzi para o conforto daqueles que querem enviar por e-mail para seus colegas preocupados:O obcecado Dois monges viajavam quando chegaram a um rio e se depararam com uma jovem mulher. Cuidadosa com eles, ela perguntou se poderiam carregá-la para o outro lado do rio. Um dos monges hesitou, mas o outro rapidamente a pegou e colocou sobre seus ombros, levou-a de um lado ao outro do rio e a colocou segura na outra margem. Ela o agradeceu e partiu. Os monges continuaram sua caminhada, mas um deles estava ansioso e preocupado. Incapaz de manter-se em silêncio, desabafou. "Irmão, nosso treino espiritual ensina-nos a evitar qualquer contato com mulheres, mas você pegou aquela nos próprios ombros e a carregou!" "Irmão," respondeu o segundo monge, "Eu a deixei no outro lado do rio, enquanto você ainda a carrega consigo..."
11:32 PM
{om}
"Friend, do not concern yourself with who I am; you will never know. I do not want you to accept anything I say. I do not want anything from any of you; I do not desire popularity; I do not want your flattery, your following. Because I am in love with life, I do not want anything. These questions are not of very great importance; what is of importance is the fact that you obey and allow your judgement to be perverted by authority. Your judgement, your mind, your affection, your life are being perverted by things which have no value, and herein lies sorrow." ~ J. Krishnamurti (Early Talks, 1930) Ando lendo um pouco de Jiddu Krishnamurti novamente, é sempre bom lê-lo e relê-lo, sem segui-lo. ;) Estou lendo as coisas mais básicas, "Freedom From The Known", "Commentaries on Living" etc. A frase acima é só pra gravarmos aqui uma bela auto-descrição dele, uma auto-biografia num parágrafo. E pra introduzir o Krishnamurti a quem não o conhece ainda (lembrando que já temos parte do grande diálogo dele com David Bohm aqui no blog). Na verdade, o que eu queria postar mesmo era o discurso de renúncia dele à Ordem da Theosophical Society, de 1929 (um ano antes do dito acima), um dos eventos mais marcantes na história da religião do século passado, sem dúvida. Mas é muito grande para um post. Talvez o incorporemos à biblioteca, ao menos um link permanente. Como este, do Krishnamurti Information Network. Krishnamurti, indiano, nascido em 1895, foi descoberto ainda pequeno pela Sociedade Teosófica, que o considerava seu novo e procurado "world teacher". Até 1929 ele permaneceria na presidência da Sociedade, quando então, depois de uma série de experiências místicas e amadurecimentos espirituais, resolveu dissolvê-la e viver até 1986 com um grande lema: "The Truth is a Pathless Way". Ladies and gentlemen, "The Dissolution Speech": (The Order of the Star in the East was founded in 1911 to proclaim the coming of the World Teacher. Krishnamurti was made Head of the Order. On August 2, 1929, the opening day of the annual Star Camp at Ommen, Holland, Krishnamurti dissolved the Order before 3000 members. Below is the full text of the talk he gave on that occasion).
“We are going to discuss this morning the dissolution of the Order of the Star. Many people will be delighted, and others will be rather sad. It is a question neither for rejoicing nor for sadness, because it is inevitable, as I am going to explain. “You may remember the story of how the devil and a friend of his were walking down the street, when they saw ahead of them a man stoop down and pick up something from the ground, look at it, and put it away in his pocket. The friend said to the devil, “What did that man pick up?” “He picked up a piece of Truth,” said the devil. “That is a very bad business for you, then,” said his friend. “Oh, not at all,” the devil replied, “I am going to let him organize it." I maintain that Truth is a pathless land, and you cannot approach it by any path whatsoever, by any religion, by any sect. That is my point of view, and I adhere to that absolutely and unconditionally. Truth, being limitless, unconditioned, unapproachable by any path whatsoever, cannot be organized; nor should any organization be formed to lead or to coerce people along any particular path. If you first understand that, then you will see how impossible it is to organize a belief. A belief is purely an individual matter, and you cannot and must not organize it. If you do, it becomes dead, crystallized; it becomes a creed, a sect, a religion, to be imposed on others. This is what everyone throughout the world is attempting to do. Truth is narrowed down and made a plaything for those who are weak, for those who are only momentarily discontented. Truth cannot be brought down, rather the individual must make the effort to ascend to it. You cannot bring the mountain-top to the valley. If you would attain to the mountain-top you must pass through the valley, climb the steeps, unafraid of the dangerous precipices." [continua]
10:53 PM
20030312
{zen}
O Buda histórico (Shakyamuni), enquanto foi príncipe tinha cabelos longos, que indicavam sua alta posição social; ao abandonar o mundo pelo ascetismo, cortou-os; ao praticar as mortificações, ficou com cabelos e barbas longos e desgrenhados; após iluminado, juntou os cabelos em um coque. Seus discípulos até hoje sempre raspam a cabeça ao virarem monges, o que expressa renúncia à vaidade pessoal. Já a iconografia dos bodhisattvas (santos) exibe toda a variedade possível de estilos de cabelos. Por exemplo, dependendo da seita, Manjushri (Monju) pode ser cabeludo ou careca. Shiva é retratado como um yogi cabeludo, nada de mais. Vishnu depende de qual avatar é retratado. Krishna em sua forma humana é cabeludo, mas isso apens reflete sua posição na casta dos kshatriyas (guerreiros). Jesus? A imagem que temos dele foi inventada séculos após sua vida terrena. Vale tudo, até ser loiro de nariz fino e olhos azuis.
12:54 AM
{zen}
Estudar o budismo é estudar a si mesmo. Estudar a si mesmo é esquecer-se de si mesmo. Esquecer-se de si mesmo é ser iluminado por todas as coisas. Ser iluminado por todas as coisas é libertar-se do apego ao corpo e à mente de si e dos outros. -Dogen Zenji
12:43 AM
20030311
{om}
Não sei se vocês já notaram, mas normalmente as pessoas que estão no "path" (aquelas que começam a buscar conscientemente Deus, ou o absoluto, escolha o nome), tem cabelos muito longos (com barbas idem) ou a cabeça raspada. Há uma ligeira tendência para os grandes sábios iluminados das diversas escolas do Hinduísmo, por exemplo, terem longos cabelos e barbas, enquanto os iniciantes usam cabelo bem curto, ou a cabeça raspada mesmo. No Budismo todos tendem mais à cabeça raspada ou a cabelo bem curto. Mas veja e note Hare Krishnas, yoguins, budistas tibetanos, zen-budistas, Dalai Lama, Krishna, Siva, Jesus Cristo, a maioria dos religiosos, principalmente os orientais, tem uma afirmação no lado exterior da cabeça. ;) Isso tem um motivo. Os orientais seguem a tradição oral e os livros sagrados que fazem afirmações a esse respeito - e por isso já se tornou culturalmente mais usual. Em termos gerais, os cabelos curtos indicam disposição de se libertar, de se liberar, de desapego e de limpeza. Os cabelos longos são indicadores de estabilidade emocional, experiência e sabedoria. Algumas fontes:
The ascetic who wears discolored robes, whose head is shaved, who does not possess anything, who is pure and free from hatred, who lives on alms, he becomes absorbed in Brahman. ~ Sukla Yajur Veda, Jabala Upanishads 5. Vedic Experience, pg. 440
I thought about a friend who, until recently, had long dread-locked hair. As a Krishna devotee, he was now without hair. In my youth I had been associated with Christian curhch groups that demanded short hair for men. I had been confused by the contradictions with regard tot eh longhaired hippe looking depictions of Chirst; the story of Sampson whose "strength was in his hair" and the modern dogmatic "barbers" preachign against long hair. Vishvambhara Das told me that "In the ancient Vedic system tehre are four spiritual orders: student life, family life, retirement life and renounciant life. The family life is the time when one itneracts with family and businesses. At this time one may have long hair. As a student when he is studying with a guru, at that time has has a shaven head, traditionally. In retirement life he has a choice, but as a renounciant, again he has shaven hair. ~ A conversation with Vishvambhara Das by Baabe Irving (Krishna Consciousness Temple)
The tenth guru to follow him formed the “Community of the Pure.” Members were initiated by a rite in which they drank and were sprinkled with sweetened water stirred with a sword. They changed their name to Singh (Lion) and adopted the five K's: (1) Kesh, or long hair, a sign of saintliness; (2) Kangh, a comb for keeping the hair neat; (3) Kach, short pants for quick movement in battle; (4) Kara, a steel bracelet signifying sternness and restraint; (5) Kirpan, a sword of defense. ~ Rituais de SIKHISM
Citações curiosas da Bíblia reunidas num tópico em um site: Women have always been fascinated by their hair, and for men it is an important part of feminine attractiveness. "How beautiful you are, my love, how very beautiful! Your eyes are doves behind your veil, Your hair is like a flock of goats, moving down the slopes of Gilead." Jesus was not embarrassed to have Mary of Bethany anoint him and wipe his feet with her long hair (John 12:3). And Paul said that "if a woman has long hair, it is her glory" (1 Corinthians 11:15). Roman men had shaven or very short hair, but Paul did not think it appropriate for women to pray with their heads shaved (1 Corinthians 11:13). Here uncovered does not mean without a hat on). The reason may have been that shaving the head was the custom for women who acted as priests in temple prostitution. Paul and Peter both objected to elaborate hairstyles. "Do not adorn yourselves outwardly by braiding your hair" (1 Timothy 2:9, 1 Peter 3:3). But the reason was more to avoid upstaging those who could not compete. It was only nuns in convents who had to hide their hair. ~ HAIR, from A Dictionary of Religions
6:56 PM
20030307
{om}
When the nets of dispositions (good and bad) are dissolved without any residue, when the accumulated deeds virtuous and vicious are completely destroyed to the very roots, the past and the future alike, owing to the removal of all impediments, bring about the direct and immediate perception (of Brahman) as of the amalaka fruit on the palm of the hand, then (the knower of Brahman) becomes one liberated while in life. ~ Sukla Yajur Veda, Paingala Upanishads 3.2. The Principal Upanishads, 916
5:26 PM
{zen}
Caminhada Zen e reflexão no Dia Internacional da Mulher Dia 08 de março, sábado, 10:00 h Parque Trianon - encontro no portão principal (Av. Paulista) São Paulo
Ops - Foi cancelado devido ao mau tempo. Mas no sábado que vem tem outra caminhada. 9h no Parque da Água Branca, Recanto das Figueiras.
2:28 PM
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